Povinné ručení od ČESKÉ POJIŠŤOVNY

 

Nikdy bych si dobrovolně nepojistil auto u České pojišťovny. Mám ještě v dobré paměti jak se k poškozeným chovali její likvidátoři před koncem monopolu.

Přesto jsem se nevyhnul tomu, abych musel pracovat místo jejích úředníků jako poškozený. Tato pozice je o to horší, že poškozený žádá o náhradu škodu pojišťovnu, u které se nepojistil (pojištěný je viník nehody).

Loni, 20.prosince 2005 se mi stala nehoda, kterou jsem nezavinil. Byla šetřena Policií ČR. Viník nehody nahlásil, že je pojištěn u Kooperativy. Všechny doklady jsem tedy neprodleně dodal likvidátorovi pojišťovny Kooperativa. Po třech měsících ke mně dorazila zpráva pojišťovny, že viník není klientem jejich, ale České pojišťovny.

Když budete mít u České pojišťovny smůlu na likvidátora, přidělí vám otrlého hulváta, který navíc nezvládá svou práci jako pan Balík, tel.731 428 482.
Brzy ráno zazvoní telefon a kdosi (bez představení) vás začne vyslýchat jako po krádeži v samoobsluze. Stejné otázky, které jsem dávno zodpověděl operátorce při hlášení škodní události (čpu 644522). Když jsem odmítl v nesmyslném výslechu pokračovat, nutil mne posílat znovu na ČP doklady, které jsem už při nahlášení odevzdal na pobočce.

Po více než 2 měsících šetření, kdy jsem součinnost s leasingovou společností musel na telefonickou žádost pojišťovny zajišťovat sám, pan Balík konečně poslal peníze. Nevšiml si ale, že vozidlo je majetkem leasingové společnosti a plnění za škodu na vozidle tedy náleží jí. Peníze poslal mně. Byl jsem mile překvapen,  protože po půl roce bez auta už jsem ani nedoufal.

Když jsem se dotazoval u leasingové společnosti na doplacení leasingu (ukončen z důvodu totální škody na vozidle), bylo mi řečeno, že ode mne nic nechtějí, že Česká pojišťovna musí poslat likvidační zprávu a poukázat jim pojistné plnění přímo.

Od nehody 20.prosince 2004 jsem byl díky pojišťovnám bez vlastního auta, takže jakmile z ČP peníze přišly doplatil jsem jimi opravu vozu a pronájem náhradního vozidla.

ČP po mnoha urgencích nakonec poslala ukončení také na leasingovou společnost. Ale peníze …samozřejmě, že ne.
Čekal mne velmi nepříjemný tel. rozhovor s panem Balíkem (nevrátil se z dovolené právě v nejlepší náladě). Po mém dotazu na jméno následovala taková pauza, že jsem se již domníval, že vypadlo spojení (jméno, ale myslím, sedí).
Následně mě žádá ing.Marek Orawski, (vrchní ředitel úseku, přesto neumí skloňovat, ani předložky), o neprodlené
vrácení pojistného plnění ve výši 97.700,- na účet České pojišťovny. Je uvedeno, doklad od leasingové společnosti byl doložen až po likvidaci. Ale pánové, kdo lže …

1. při hlášení škody na pobočce jsem předložil kopii velkého tech.průkazu k vozu, kde je uvedeno, že majitelem je konkrétní leasingová společnost, pravděpodobně jsem toto uvedl i při hlášení škodní události
2. telefonicky obě strany hovořily o plnění na účet LS
3. při jednom z mnoha telefonátů jsem narazil na příjemného kolegu (vyjímečně), který mi po studiu případu s politováním sdělil, že takový spletenec si bude muset vyřešit ten kdo to zamotal (pan Balík na dovolené) sám

Takže, mám sice spravené auto, které již nepotřebuji (když stálo měsíce v opravně, musel jsem si nakonec pořídit na leasing jiné), nemohu jej ale prodat, protože patří leasingové společnosti, která chce, samozřejmě, doplatit leasing. Na ten už mi po tom všem nezbylo a navíc po mně ČP žádá vrátit plnění. Ať počítám, jak počítám, vychází mi, že bych na tom byl lépe, kdybych škodu vůbec nehlásil !!!

Česká pojišťovna také zapomíná na úhradu nákladů za pronájem náhradního vozidla, ke kterému jsem řádně doložil fakturu i knihu jízd. Poškozené vozilo byla firemní dodávka a po jistou dobu jsem neměl jinou možnost, než si na zboží pronajmout náhradní vůz. Jakým způsobem se mám svého nároku dožadovat?

Rovněž se ČP ani nenamáhá poukázanou částku rozepsat, abych se snad nedozvěděl, jestli jsem dostal něco za odtah, či reklamu na vozidle. Takto je vše, samozřejmě, méně průhledné a poškozený si nemůže stěžovat, že jej někde ošidili.

Zjistil jsem např., že za vrak vozu Ford Transit 100L r.v.1997 (totální škoda) mi bylo z pojistného plnění odečteno 48.000,-Kč !  (Kolik asi počítala pojišťovna za doklady?) Tahle zřejmě nepříliš důležitá kalkulace mi ovšem oznámena nebyla ani včas ani později, proto jsem nemohl pojišťovně vrak odmítnout. Takže mi torzo Transita vlastně „prodali“ za 48.000,- aniž by se mě ptali, jestli jej chci. Nechtěl bych ho. Na vrakovišti bych za něj dostal sotva polovinu !

Je jisté, že se každá pojišťovna snaží klienta okrást. Pro likvidátora je to denní chleba. Přesná pravidla pro likvidaci neexistují nebo se o nich alespoň klienti nic nedozví. Jisté je i to, že pojišťovny téměř všechny soudní při s nespokojenými majiteli poškozených vozidel prohrávají. Ale kdo má čas se s nimi soudit?

Na TV reklamě České pojišťovny na povinné ručení je přece jeden velký kus pravdy:

Nechápal jsem, proč vlastně mi viník nehody nepřiznal "jedničku v povinném ručení" a nahlásil jinou pojišťovnu. Už vím, pro jistotu! … Bál se, že bych mu mohl na místě rozbít hubu …

 

NEKUPTETO!