www.carv.cz
 
 
 
 



Jen ten, kdo správně odhadne svoje možnosti a schopnosti, vybere vyhovující plovák. Váha, talent, dosažitelné revíry a frekvence jejich návštěv podmiňují správný výběr.
Nejdůležitějším kritériem pro výběr plováku není jeho délka, jak bylo dříve uváděno, ale
VÝTLAK, tedy jestli nás prkno unese a jak bude stabilní. Dále potom rozložení výtlaku, tzn. šířka a délka.
Kvalitu a cenu prkna určují především tři vlastnosti:
TVAR, TECHNOLOGIE VÝROBY a z toho plynoucí HMOTNOST.
Nejdůležitější vlastností dobrého plováku je nízká hmotnost při dostatečné pevnosti. Čím je plovák lehčí, tím bude také dražší. Tvar vychází z použití prkna, ale především z roku výroby.
  • Nejtěžší a nejlevnější jsou plastové plováky vypěňované polyuretanem (PURE) - váží kolem 20 kg - vhodné pouze pro úplné začátečníky
  • Plováky průměrných cen mají polystyrenové jádro pokryté vrstvou laminátu a potažené 1mm vrstvou ABS fólie
  • Dobrá a drahá prkna mají na polystyrenovém jádru a tenké vrstvě laminátu jednu až dvě vrstvy asi 5mm sendviče, který zajišťuje tuhost a teprve potom vrstvičku laminátu zpevněného carbonovou tkaninou
U starších prken určuje cenu i výtlak, protože čím nižší je výtlak jetého prkna, tím hůře se prodává.
Pro úplné (nebo věčné) začátečníky a příležitostné surfery jsou určeny moderní široké plováky (pašíci, Wide Body, XXL) o velkém výtlaku (kolem 200 L) s přídavnou střední ostruhou nebo sklopnou ploutví. Přehled zde. Plovák s výklopnou ploutví (kačenou) nebo střední ploutvičkou je výhodnější pro výtlačnou plavbu ve slabém větru. Také k dětské plachtě s krátkým ráhnem (horší stoupavost proti větru) bude lepší prkno s "kačenou" nebo přídavnou střední ploutvičkou. Levnější variantou jsou starší plováky s velkou sklopnou ploutví a výtlakem od 200 L. Nekupujte výtlačné závodní plováky (Divize, Lechner), jsou vratké a ovládají se zatížením obrácených hran než ostatní prkna. Plovák třídy RACE použít lze, ale je také úzký a vratký, zejména pro obcházení plachty při obratu. Tato kategorie je určena i příležitostným surferům vyšší váhy - kolem 100 kg.
Mírně pokročilý zvolí možná raději freeride 150-170 L (s ohledem na tělesnou hmotnost)
Pokud chcete jezdit ve skluzu (trapéz, poutka),
nekupujte plovák přes 3 m délky. V mírném větru je nestabilní, protože nemá šířku, do skluzu jde velmi pozdě, ve skluzu je pomalý. Raději ani mezi pašíky nevybírejte plovák závodní. Nevyužijete jeho potenciál, hůře točí a je zranitelnější.
Pokročilý surfer dá přednost prknu kolem 120-140 L. Pokud možno nekupujte plovák slalomový. Je sice rychlý, ale příliš citlivý na řízení nohama a mnohem obtížněji zvládá halzu i obrat proti větru. Vhodnější je freeride, freemove, freestyle, freerace.
U dobrých jezdců je výběr velmi individuální viz tabulka.
Jsou různé typy boxů na zadní ostruhu (ploutvičku, flosnu) s různou dostupností ostruh. Nejběžnější je Powerbox, u wave a starších prken US box, do širších prken Tuttlebox a Deep Tuttlebox. Podrobnosti zde.
Pokud hodláte dosáhnout jízdy ve skluzu, mělo by mít prkno 3-4 poutka na nohy nebo aspoň kotvící body na ně. Dobré jsou i nášlapy pod poutky z pěnové gumy.
Není na škodu koupit k plováku obal, u nových prken nutnost.
Nemyslete si, že pilným tréninkem dosáhnete jízdy ve skluzu nebo vyjedete power halsu na starém, dlouhém, těžkém prkně. Pokud často jezdíte a výsledky neodpovídají, je to v materiálu.


Při koupi jetého plováku kontrolujeme jeho
hmotnost, jestli je, či byl poškozen, jak je opraven, nepoteče-li do něj nebo jestli v něm už voda není. Dáme pozor hlavně na špičku a okolí v dosahu přední koncovky ráhna a hrany kolem dokola. Mírně promáčklá místa bez prasklin u sendvičových plováků nevadí.
Dále pak
pevnost-poklepáním, pohmatem. Vrstva laminátu nesmí nikde odstávat, plovák nesmí být měkký. Největší pozornost věnujte místům, kde se stojí.
Často bývá opraven vylomený box na ostruhu, u starších prken kolejnice na stěžeň. Poznáte podle nového přelakování v místě. U těchto oprav velmi záleží na odborném provedení.
Potom zkontrolujeme
těsnost boxu nebo kolejnice na ostruhu a kolejnice na patu stěžně, případně ploutvové skříně. Do ploutve by také nemělo zatékat.
Vyzkoušíme, zda do boxu pasuje příslušná ostruha a lze-li ploutev v ploutvové skříni přiměřeným tlakem vyklopit a zaklopit.
Ještě prověříme
pevnost kotvících bodů poutek.
Téměř každý plovák jetý alespoň 1-2 sezóny je mírně poškozen, nebo po opravě, která nevadí, pokud je odborně provedena a nepřidá příliš na váze. Nejhůře se opravuje amatérská oprava.
Plovák také
nesmí být kluzký, musí mít jemně zrnitý povrch. Vyzkoušíme po namočení bosou nohou. Pokud klouže je potřeba nastříkat Standlack-lak s přídavkem speciálního prášku. Nouzově pomůže navoskování paluby svíčkou nebo parafínem.


     Přidat  k oblíbeným položkám        Poslat  emailem odkaz na tuto stránku       
   Jestli Vám na našem webu něco chybí, napište nám.





SVĚT KARAVANŮ




TOPlist